Waarom je als ‘sterk merk’ in de markt wil staan

1

Esther Blok

22-04-2022

Een merk communiceert met de buitenwereld. Maar wanneer je niet goed weet waar je merk voor staat, is dat nog best lastig. Want welke huisstijl past erbij, welke media zet je in en op wat voor manier ga je het merk promoten? Een sterk merk geeft dan houvast en richting. Wanneer je weet hoe je het verhaal wil vertellen en op welke doelgroep je je richt, krijgen medewerkers en klanten houvast en blijft de organisatie relevant.

  • Een sterk merk trekt de juiste klanten aan

Wie zijn jullie en waarom doen jullie wat jullie doen? Door een persoonlijke verhaal uit te dragen val je op tussen alle concurrentie in de markt. De prijzen en diensten die andere organisaties aanbieden zijn soms vergelijkbaar. Maar jullie eigen verhaal is uniek. En dat trekt de aandacht. Als het verhaal consequent wordt verweven in de huisstijl en de ‘tone of voice’, vergroot dit binnen no time herkenning en erkenning in de markt, net als de loyaliteit aan jullie merk.

  • Een sterk merk heeft trotsere medewerkers en klanten

Het is niet meer dan logisch dat mensen graag werken voor een organisatie waar ze trots op zijn. En hoe enthousiaster de medewerkers, hoe sterker het merk. Trotse medewerkers worden zelfs merkambassadeurs: zij delen het merk uit zichzelf op een positieve manier. Wanneer medewerkers goed op de hoogte zijn van het doel en de redenen waarom zij daarvoor gaan, versterken zij een merk met liefde. Met als gevolg dat potentiële klanten ook enthousiast worden en bestaande klanten nóg trouwer.

Hoe wordt je merk sterk?

Een sterk merk ontstaat in de eerste instantie van binnenuit. Als organisatie moet je goed weten wie je bent, wat je doet en voor wie. Waar je voor staat en waar je voor gaat. Dat alles vertaal je naar een aantrekkelijke boodschap aan je klanten en potentiële klanten. Een soort belofte. En dat draag je uit. Zorg er vervolgens voor -het liefst met de hele organisatie- dat je maximaal zichtbaar bent. Dat jullie veel communicatie-uitingen verspreiden, strak en in een herkenbare huisstijl. Een potentiële klant moet jullie merk namelijk vijf tot zeven keer ergens zien voordat hij of zij het onthoudt. Daarna maakt men de keuze: vind ik dit merk leuk, vertrouw ik het en wil ik hiervoor kiezen? Op naar een sterk merk!

Over de auteur: Esther Blok is Brand & Template Designer en eigenaar van Templatoo: Bezoekerscommunicatie zonder gedoe.

Marketing.jpg
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze LinkedIn-nieuwsbrief 'Vormgeven kun je zelf' en ontvang tips voor AI & Template tools op het gebied van beeldbewerking en design.

Templatoo

Jan Ligthartstraat 1
1817 MR Alkmaar
hallo@templatoo.nl

KVK 61939889
BTW NL002137083B68

Privacybeleid