Zo gebruik je de huisstijl voor het werven van nieuw personeel

1

Esther Blok

15-11-2022

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan het lastig zijn om iemand te vinden voor jouw openstaande functie. Het liefst zou je natuurlijk niet alleen je ideale medewerker vinden, maar deze ook aanspreken en overtuigen om bij jouw bedrijf te solliciteren. Jullie huisstijl en communicatie-uitingen kunnen hierbij helpen. Maar hoe? Ik geef je een aantal tips die kunnen helpen bij het aantrekken én overtuigen van de juiste medewerkers. Laat die sollicitaties maar komen!

1. Zorg voor een professionele en passende huisstijl

Je kan de huisstijl van je bedrijf misschien nog wel het beste vergelijken met de buitenkant van een echt huis. Nog voordat mensen een huis binnengaan hebben ze al een eerste indruk: is de voordeur mooi geschilderd, de tuin goed onderhouden en staat er een vaas met bloemen achter het raam? Of zijn de lichten uit en bladdert de verf van de kozijnen? Hoe mooier de buitenkant van het huis, hoe positiever de verwachting van de binnenkant. Bij een huisstijl van een bedrijf werkt dat precies hetzelfde. Men gaat ervan uit dat achter een niet professionele huisstijl een niet professioneel bedrijf zit en dat werkt natuurlijk averechts bij het aantrekken van personeel.

2. Vertel wat jullie uniek maakt

Unieke dingen trekken de aandacht en laten een indruk achter. Wat maakt jouw bedrijf uniek voor werknemers? Dit hoeft niet per se het salaris te zijn. Misschien is het wel korting bij de sportschool of de gezellige personeelsuitjes. Het vermelden van dat ene leuke extraatje dat jouw bedrijf uniek maakt, kan net datgene zijn dat iemand overtuigt om op de sollicitatieknop te drukken.

3. Zet medewerkers in als ambassadeurs

Medewerkers die zich trots voelen stralen dat ook uit en enthousiaste medewerkers trekken nieuwe medewerkers aan. Vraag je collega’s eens waar ze enthousiast van worden. Als zij dit opschrijven of vertellen in een video, kan je dit inzetten bij verschillende communicatie-uitingen. Zo kan het bijvoorbeeld een echte toevoeging zijn op de ‘werken bij’-pagina van je website of bij de vacature van een nieuwe positie.

4. Weet waar je je ideale medewerker kan vinden

Het is ook van belang welke communicatiemiddelen je inzet om nieuwe werknemers te vinden, want niet iedere doelgroep gebruikt dezelfde soorten (sociale) media. Het loont dus om te onderzoeken hoe jij je doelgroep het beste kan bereiken.

5. Spreek je ideale medewerker aan

Denk er ook over na welke tone of voice je ideale medewerker waarschijnlijk prettig vindt en begrijpt en hou deze toon aan in je communicatie-uitingen. Wil hij/zij bijvoorbeeld met u of jij worden aangesproken, wordt een speelse schrijfstijl gewaardeerd en is het misschien leuk om wat foto’s aan de tekst toe te voegen of juist niet? Door de tekst zo aantrekkelijk mogelijk te maken, voelt het voor je ideale medewerker ook als een goede match.

6. Maak solliciteren makkelijk

Het lijkt zo voor de hand liggend, maar hoe makkelijker het solliciteren gedaan kan worden, des te sneller het ook gedaan wordt. Zorg ervoor dat solliciteren zo min mogelijk moeite kost. Bijvoorbeeld door hier een aparte pagina voor te ontwerpen op je website. Door het zo simpel mogelijk te maken, verklein je de kans op afhaken.

Over de auteur: Esther Blok is Brand & Template Designer en eigenaar van Templatoo: Bezoekerscommunicatie zonder gedoe.

Personeel werven solliciteren.jpg
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze LinkedIn-nieuwsbrief 'Vormgeven kun je zelf' en ontvang tips voor AI & Template tools op het gebied van beeldbewerking en design.

Templatoo

Jan Ligthartstraat 1
1817 MR Alkmaar
hallo@templatoo.nl

KVK 61939889
BTW NL002137083B68

Privacybeleid